|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kontakt ul. Piłsudskiego 27, 31-111 Kraków cracovialeopolis@gmail.com ![]() |
Z ARCHIWUM
Wszystkie
|
2005
|
2006
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2007
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
[3/2004] MIAŁ BYĆ KANAŁ W CL 3/02 opisywaliśmy połączenia kolejowe między stolica ck Austrii a ówczesną Galicją. Rząd wiedeński dbał też o inne drogi komunikacyjne, które miały dać dostęp do naszych różnorakich bogactw naturalnych (sól, nafta, zboże), a także powiązanie z bogatymi sąsiadami – carską Rosją (może też Rumunią?). W 1901 r. zaplanowano więc również drogę wodną, łączącą Dunaj z Dniestrem. Na terenie Galicji miał liczyć 465 km. Kanał miał się zaczynać w okolicy Wiednia, potem biec doliną rzeki Morawy na północ, a po przekroczeniu europejskiego działu wodnego – doliną górnej Odry (źródła Odry są na Morawach, blisko Ostrawy). Wchodząc na teren Górnego Śląska skręcałby na wschód, by w rejonie Oświęcimia wejść w dolinę Wisły. Dalej przez Kraków (korytem rzeki) – ku Kotlinie Sandomierskiej (w widłach Wisły i Sanu), koło Dąbrowy Tarnowskiej, Majdanu, Leżajska. Po skrzyżowaniu z Sanem – na płd. wschód, równolegle do Sanu (a może Sanem?) do okolic Sądowej Wiszni, gdzie planowano odgałęzienie na płn. wschód, koło Lwowa aż do Brodów. Główny kanał – po ponownym przekroczeniu europejskiego działu wodnego, miał dalej biec do Dniestru. Czym się to skończyło? Do I wojny światowej wykonano odcinek kanału między Spytkowicami a Skawiną. I tyle. W latach międzywojennych przedsięwzięcia nie kontynuowano, a istniejący kawałek służy dziś do dostarczania wody do elektrowni skawińskiej.
(Na podstawie artykułu ZAN w „Dzienniku Polskim” 138/04).
Na marginesie: zwróćmy uwagę na Brody. Miasto to od dawna odgrywało ważną rolę na drogach handlowych między zachodem |