Strona główna O nas Kwartalniki Rozmowy Sylwetki Słownik Archiwalia Publikacje Wydawnictwa Kontakt
ul. Piłsudskiego 27,
31-111 Kraków
info@cracovia-leopolis.pl

Facebook

Z ARCHIWUM

Wszystkie | 2005 | 2006 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2007 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015
Sortuj alfabetycznie | Sortuj numerami

[3/2004] MIAŁ BYĆ KANAŁ

W CL 3/02 opisywaliśmy połączenia kolejowe między stolica ck Austrii a ówczesną Galicją. Rząd wiedeński dbał też o inne drogi komunikacyjne, które miały dać dostęp do naszych różnorakich bogactw naturalnych (sól, nafta, zboże), a także powiązanie z bogatymi sąsiadami – carską Rosją (może też Rumunią?). W 1901 r. zaplanowano więc również drogę wodną, łączącą Dunaj z Dniestrem. Na terenie Galicji miał liczyć 465 km.

Kanał miał się zaczynać w okolicy Wiednia, potem biec doliną rzeki Morawy na północ, a po przekroczeniu europejskiego działu wodnego – doliną górnej Odry (źródła Odry są na Morawach, blisko Ostrawy). Wchodząc na teren Górnego Śląska skręcałby na wschód, by w rejonie Oświęcimia wejść w dolinę Wisły. Dalej przez Kraków (korytem rzeki) – ku Kotlinie Sandomierskiej (w widłach Wisły i Sanu), koło Dąbrowy Tarnowskiej, Majdanu, Leżajska. Po skrzyżowaniu z Sanem – na płd. wschód, równolegle do Sanu (a może Sanem?) do okolic Sądowej Wiszni, gdzie planowano odgałęzienie na płn. wschód, koło Lwowa aż do Brodów. Główny kanał – po ponownym przekroczeniu europejskiego działu wodnego, miał dalej biec do Dniestru.

Czym się to skończyło? Do I wojny światowej wykonano odcinek kanału między Spytkowicami a Skawiną. I tyle.

W latach międzywojennych przedsięwzięcia nie kontynuowano, a istniejący kawałek służy dziś do dostarczania wody do elektrowni skawińskiej.

 

 (Na podstawie artykułu ZAN w „Dzienniku Polskim” 138/04).

 

Na marginesie: zwróćmy uwagę na Brody. Miasto to od dawna odgrywało ważną rolę na drogach handlowych między zachodem
i wschodem. To tam osiadł i wzbogacił się bankierski ród Hausnerów, o którym pisaliśmy w kilku numerach CL. Teraz znowu słyszymy o Brodach – jako wężle rurociągów naftowych...