Strona główna O nas Kwartalniki Rozmowy Sylwetki Słownik Archiwalia Publikacje Wydawnictwa Kontakt
ul. Piłsudskiego 27,
31-111 Kraków
info@cracovia-leopolis.pl

Facebook

KWARTALNIKI

2005 | 2004 | 2006 | 2003 | 2007 | 2001 | 2002 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017

Andrzej Chlipalski, MALARZY BYŁO WIELU

 

 

Polski Lwów był zawsze bogaty w kulturę, gromadził liczne grono uczonych, pisarzy, artystów, inżynierów. Tak jak inne nasze główne miasta – mimo czasami ograniczonej swobody politycznej – skupiał licznych twórców bądź tu urodzonych, bądź przybyłych, bo zwabionych wysokim poziomem jego mieszkańców. Wśród tych przybyłych i osiadłych było wielu obcokrajowców – Niemców, Włochów, Francuzów, Czechów i jeszcze innych, którzy tworząc dzieła swego życia – integrowali się prędzej lub wolniej z miejscowym społeczeństwem. Wśród artystów było wielu malarzy, a jednym z nich Daniel Penther (1837–1887), z którym chcemy tu bliżej naszych Czytelników zapoznać. Przedstawiamy przeto dwa olejne obrazy jego pędzla, które udało się nam odnaleźć. Są to portrety małżonków Sochaniewiczów, wykonane we Lwowie w 1869 r., które we Lwowie znajdowały się do lat czterdziestych XX wieku.

Dołączamy skrót życiorysu Daniela Penthera przepisany z tomu XXV/3 Polskiego Słownika Biograficznego. Skorzystaliśmy również z informacji zawartych w katalogu wystawy urządzonej w Galerii Narodowej M. Lwowa w 1937 r. Sto lat malarstwa lwowskiego 1790–1890.

 

DANIEL PENTHER urodził się we Lwowie w rodzinie niemieckiej w r. 1837. Był malarzem i konserwatorem obrazów. Do zawodu malarskiego przygotowywał się wcześnie u lwowskiego artysty Jana Maszkowskiego. Od 1855 r. studiował w Wiedniu i Monachium. W Akademii wiedeńskiej należał do grona Polaków (głównie lwowian), jak Parys Filippi, Artur Grottger, A. Gryglewski, Marceli Maszkowski, Jan Matejko, Karol Młodnicki i inni. Blisko Penthera trzymał się Matejko, bo nie znał języka niemieckiego, a także Grottger, z którym Penther się przyjaźnił i dla którego namalował portret Wandy Monné.

Około 1872 r. Penther opuścił Lwów i osiadł w Wiedniu, gdzie otrzymał stanowisko rządowego kustosza i konserwatora tamtejszej Galerii Obrazów.

Główny dorobek malarstwa Penthera stanowią lwowskie portrety (w tym małżeństwa Sochaniewiczów), ale także obrazy rodzajowe, religijne, mitologiczne. Wykonał 11 kartonów z postaciami alegorycznymi dla auli Politechniki Lwowskiej.

Zmarł w Wiedniu w r. 1887, tam pochowany.