Strona główna O nas Kwartalniki Rozmowy Sylwetki Słownik Archiwalia Publikacje Wydawnictwa
Kontakt

ul. Piłsudskiego 27,
31-111 Kraków
cracovialeopolis@gmail.com

Facebook

PUBLIKACJE

Ksiazki i czasopisma omówione w naszych kwartalnikach

Wszystkie | 2005 | 2004 | 2006 | 2007 | 2002 | 2003 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1996 | 1997 | 1995 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017
Sortuj alfabetycznie | Sortuj numerami



Hemar Marian, To, co najważniejsze

[2/2001]

Włada Majewska na scenie. Londyn, 1999Pani Włada Majewska – jedna z tych Osób, które tworzyły najbliższe grono współpracowników Mariana Hemara, a zarazem spadkobierczyni jego praw autorskich, przechowała w swym archiwum maszynopis pięciu powstałych na emigracji jednoaktówek Poety. Ich odkrycia dokonał dla nas nieoceniony profesor Stanisław S. Nicieja i opatrzywszy je swoim słowem wstępnym, opublikował w kraju (wyd. Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1992) pt. To, co najważniejsze. Utwory te to: Ostatni tren – o Kochanowskim, Fraszkopis – o Ignacym Krasickim, Kosmopolita – o Chopinie, Umowa – o Chopinie i Norwidzie, oraz Dawny spór – o Fredrze i Goszczyńskim.
Jednoaktówki, będące oczywiście fikcją literacką, dotyczą wybranych przez Poetę fragmentów życiowych spraw i losów jego bohaterów. Hemar wchodzi wspaniale w ich czas, wyczuwa nastrój chwili i styl epoki. Pisze prof. Nicieja: [...] Wszystkie jednoaktówki Hemara napisane są wierszem stylizowanym, oddającym atmosferę epoki, niezależnie czy jest to czas renesansu, oświecenia czy romantyzmu. Hemar bowiem swobodnie porusza się w polszczyźnie – swojej ojczyźnie. W jednym ze swoich wierszy napisał:
Moją ojczyzną jest polska mowa.
Słowa wierszem wiązane.
Gdy umrę, wszystko mi jedno gdzie,
Gdy umrę, w niej pochowają mnie
I w niej zostanę.
Książka zapewne już nie do nabycia.