|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kontakt ul. Piłsudskiego 27, 31-111 Kraków cracovialeopolis@gmail.com ![]() |
PUBLIKACJEKsiazki i czasopisma omówione w naszych kwartalnikach Wszystkie | 2005 | 2004 | 2006 | 2007 | 2002 | 2003 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1996 | 1997 | 1995 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017Sortuj alfabetycznie | Sortuj numerami
Kalendarz Beskidzki[2/1996]W Bielsku-Białej ukazuje się corocznie „Kalendarz Beskidzki”, regionalny almanach kulturalny tej Ziemi. Jego wydawcą jest Towarzystwo Miłośników Ziemi Bielsko-Bialskiej.
W zeszłorocznym (1995), już 37. roczniku znajdujemy sporo leopolitanów, dotyczących w większości ludzi. I tak G. Studnicki pisze o duszpasterzach, wywodzących się z Wilamowic k. Kęt. Wśród wielu nazwisk na czoło wybija się najsławniejszy z nich, Sługa Boży Józef Bilczewski, arcybiskup lwowski (patrz także CL, nr 1/1995). T. Kopoczka przypomina postać pioniera skautingu na Śląsku Cieszyńskim: Feliksa Tadeusza Hajduka, urodzonego w Rudkach (1885–1924). Był on nauczycielem gimnazjum w Cieszynie, wiceburmistrzem tego miasta. Podczas I wojny był jednym z czołowych organizatorów Legionu Śląskiego, w którym walczył na froncie wschodnim. Jego imieniem nazwano park i ulicę w Cieszynie. D. Czauderna omawia sylwetkę „polskiego Edisona”, Karola Józefa Pollaka, urodzonego w Sanoku (1859–1928), wykształconego na Politechnice Lwowskiej, autora wielu wynalazków (m.in. instalacji telefonicznej zastosowanej w 1882 r. we Lwowie). Był dyrektorem fabryki w Berlinie, dyrektorem przedsiębiorstwa tramwajowego w Paryżu, profesorem elektrotechniki na Politechnice Lwowskiej, a w końcu osiadł w Białej. Wreszcie Adam Skarbiński (n.b. prawnuk prezydenta Lwowa Michała Michalskiego) przedstawia 60-letnią historię lotnictwa na Podbeskidziu. Przypomina na wstępie, że pierwszy w Polsce lot szybowcowy wykonał na wiosnę 1928 r. „ojciec polskiego szybownictwa” Szczepan Grzeszczyk na wzgórzach Łysej Góry k. Złoczowa, że pierwsze z prawdziwego zdarzenia szybowisko polskie wyznaczył inż. Wacław Czerwiński, konstruktor szybowców we Lwowie – w Bezmiechowej k. Sanoka (zwanej później „Akademią Szybowcową”), zaś pierwsze szybowisko na Śląsku – na górze Chełm k. Goleszowa, wytypował inż. Tadeusz Chlipalski ze Lwowa. |