|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kontakt ul. Piłsudskiego 27, 31-111 Kraków cracovialeopolis@gmail.com ![]() |
SYLWETKIWszystkie 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2019 | 2022Sortuj alfabetycznie | Sortuj numerami Maria Sołtys-Pigła, MIECZYSŁAW SOŁTYS[1/2001]
![]() Po powrocie z zagranicy (1891) został profesorem konserwatorium GTM, ucząc gry na fortepianie i organach oraz przedmiotów teoretycznych. Uprawiał ponadto krytykę muzyczną, a swoje recenzje, polemiki i artykuły zamieszczał m.in. w redagowanych przez siebie „Wiadomościach Artystycznych” (w latach 1897–99). W r. 1899 został dyrektorem konserwatorium oraz dyrektorem artystycznym Towarzystwa, pozostając na tym stanowisku aż do śmierci. Przez 30 lat (1899–1929) był centralną postacią życia muzycznego Lwowa. Jako dyrektor artystyczny GTM (po I wojnie – Polskiego TM) dyrygował jego orkiestrą i chórami, realizując zazwyczaj po raz pierwszy we Lwowie najwybitniejsze dzieła muzyki polskiej i światowej. Na pierwszy plan wybija się tu wprowadzenie na estradę koncertową wielkich dzieł oratoryjnych Bacha, Haydna, Berlioza, Nowowiejskiego. Przygotował wykonania koncertowe dzieł operowych m.in. Glucka i Wagnera. Przez wiele lat prowadził działalność społeczno-organizacyjną. Był inicjatorem utworzenia Związku Muzyków Pedagogów i długoletnim jego przewodniczącym, a także prezesem Związku Zawodowego Muzyków. Był też współorganizatorem i przewodniczącym pierwszego walnego Zjazdu Muzyków w Polsce Odrodzonej. Zmarł we Lwowie w 1929 r. i został pochowany na Cmentarzu Łyczakowskim. Twórczość Mieczysława Sołtysa obejmuje muzykę dramatyczną (opera, dramat), oratoria, kantaty, niewielkie utwory chóralne, utwory orkiestrowe, kameralne, organowe, fortepianowe i pieśni. Centralne miejsce w dorobku zajmują opery: Rzeczpospolita Babińska, Panie Kochanku, Jezioro Dusza, Maria i dramat muzyczny Nieboska komedia. Wśród utworów orkiestrowych: Symfonia b-moll, poematy symfoniczne, Koncert fortepianowy c-moll. Ważną rolę w twórczości M. Sołtysa odgrywają również oratoria: Śluby Jana Kazimierza (1895), Królowa Korony Polskiej (1904). Na pograniczu oratorium i opery stoi misterium dramatyczne Ver sacrum o życiu św. Franciszka z Asyżu (1929). (skrót życiorysu, opracowanego przez wnuczkę, Marię Sołtys-Pigłę) |